Duurzame auto is van iedereen

Techniekstudenten, wetenschappers, ondernemers en andere geinteresseerden waren afgelopen zaterdag op de TU Delft om te brainstormen over de c,mm,n. De superduurzame auto wordt open-source ontwikkeld: iedereen mag meedenken en alle bouwtekeningen komen op internet.

"Welk materiaal gebruiken we voor het buizenstelsel?", vraagt industrieel ontwerper Jacco Lammers aan het groepje om de tafel. Koolstofvezel, oppert iemand. Dat voorstel wordt snel verworpen: koolstofvezel kun je niet recyclen. Natuurlijke vezels dan? Bamboe, hennep, vlas? Die materialen zijn oersterk, weten de zes mannen in het groepje. Maar een probleem is dat ze vocht opnemen. Daardoor worden ze na enkele jaren onbetrouwbaar.

In een grote hal op de TU Delft zijn deze zaterdagmiddag zo'n 25 autoliefhebbers bijeen. Het doel: discussiëren over de c,mm,n (spreek uit: 'common'), de superduurzame auto waarvan een eerste prototype vorige lente werd gepresenteerd op de AutoRAI. Maar die wagen – onthuld door een trotse premier Balkenende - kon nog niet rijden. Eigenlijk was het nog niet veel meer dan een glimmende buitenkant en een stel futuristische ideeën. Op de komende AutoRAI, voorjaar 2009, moet de eerste rijdende c,mm,n worden gepresenteerd. Werk aan de winkel dus.

Auto van de toekomst
De c,mm,n is een initiatief van de Stichting Natuur en Milieu. Die zette in 2005 – ook alweer ten tijde van de AutoRAI – een paginagrote advertentie in twee kranten, waarin autoproducenten werden uitgedaagd een auto te ontwerpen die zuiniger is dan de Toyota Prius. Ook deed de stichting de belofte om op de RAI van 2007 haar eigen 'auto van de toekomst' te tonen.

De drie technische universiteiten – in Delft, Eindhoven en Twente – werden benaderd met het verzoek om een duurzame auto te ontwerpen. Best een naieve vraag, vindt Christian Nobel, beleidsmedewerker mobiliteit bij Natuur en Milieu, achteraf. Want wat wij ons nu voorstellen bij een auto, hoeft voor de toekomst helemaal niet de beste duurzame-mobiliteitsoplossing te zijn. "De auto van nu is een ikoon dat staat voor kracht, vrijheid, natuur – kijk maar naar de reclames, waarin auto's steevast rondrijden in de meest fantastische landschappen", vertelt Nobel. "Maar jongere generaties krijgen eerder te maken met de beperkingen van de auto: files, parkeerproblemen, vervuiling."

Jongeren zullen volgens Nobel dus niet noodzakelijkerwijs willen vasthouden aan de huidige auto. Die generatie – gewend aan de aanwezigheid van techniek in alle facetten van het dagelijks leven – zal het misschien belangrijker vinden dat een auto 'slim' is, dat je hem kunt aanpassen aan je persoonlijke wensen en dat hij milieuvriendelijk is. Want de tendens dat de consument gaat betalen voor niet-duurzaam gedrag, zal alleen maar sterker worden, weet Nobel. De c,mm,n gaat om die reden op waterstof rijden.

Dienstverlening
Eveneens essentieel is volgens Jacco Lammers, die het concept bedacht en daar in 2006 op afstudeerde, de open-source werkwijze: iedereen die wil, mag meedenken en alle resultaten zijn openbaar. Dat alleen al zou duurzaamheid in de hand werken, omdat zo de aandacht wordt verlegd van 'het verkopen van autootjes' naar dienstverlening op het gebied van mobiliteit. "Een BMW verschilt op basis van patenten van een Mercedes; je hebt een unieke auto. Dat is waarvoor je betaalt", legt de industrieel ontwerper uit. "Wanneer alle bouwtekeningen op internet staan, is de auto niet meer uniek. Dan moet je je dus ergens anders mee onderscheiden, namelijk met de dienstverlening om de auto heen."

Zo moet iedere c,mm,n straks een computer hebben die bijvoorbeeld berekent hoe je het snelst je bestemming bereikt. Misschien wel door de auto aan de rand van de stad te parkeren en verder te gaan op de ingebouwde vouwfiets. Of door je te laten afzetten bij de roltrap van een metrostation, waarna de auto zichzelf keurig parkeert op een speciaal c,mm,n-parkeerterrein. Maar ook het rijden in de c,mm,n op zich moet iets geheel nieuws worden. Dankzij de boordcomputer rijdt de auto zichzelf. De bestuurder kan achterover leunen en iets anders gaan doen: werken op zijn laptop, de krant lezen, bellen.

Behoorlijk futuristisch
Na drie jaar, is de bedoeling, gaat de c,mm,n terug naar de fabriek voor een opfrisbeurt. Daar worden de biologisch afbreekbare onderdelen (die vooral in het interieur verwerkt zullen zijn) vervangen door nieuwe; de techniek in de auto wordt geüpdatet, zodat de c,mm,n weer optimaal efficiënt is in gebruik en verbruik.

Het klinkt allemaal nog behoorlijk futuristisch. Toch hebben gerespecteerde partijen als ingenieursbureau DHV, de Rabobank en leasemaatschappij Athlon Car Lease zich aan het project verbonden. Athlon ziet het project als "een proeftuin voor toekomstige mobiliteit", aldus innovatiemanager Kenan Aksular. De leasemaatschappij is daar sowieso mee bezig: Athlon was eind vorig jaar de eerste die al haar klanten, bovenop het leasecontract, een NS business card aanbood om de leaserijders gelegenheid te geven flexibeler en milieuvriendelijker te reizen.

Heeft de brainstormbijeenkomst van zaterdag concrete resultaten opgeleverd? Niet in die zin dat er besluiten zijn genomen over materialen of techniek. "We wilden vooral kijken of er iets uitkomt als je mensen met verschillende achtergronden bij elkaar zet om over dit onderwerp te praten", vertelt Lammers. "En of dat dan nieuwe dingen zijn. Nou, dat blijkt zo te zijn." Studenten van de drie TU's moeten, zo mogelijk samen met bedrijven en onderzoeksbureaus, met de nieuwe ideeën aan de slag. Over twee tot drie maanden staat de volgende brainstormsessie op het programma.

Beantwoorden

  • Adressen van webpagina's en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Toegestane HTML-tags: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Regels en paragrafen worden automatisch gesplitst.
  • Images can be added to this post.

Meer informatie over formaatmogelijkheden

Naar een wereld zonder afval

Wiegtotwieg.nl is een website over duurzame producten. De titel is ontleend aan het boek Cradle to cradle. Daarin wordt een wereld zonder afval beschreven. Zo’n wereld is mogelijk als we maar slim ontwerpen! Meer lezen