Rijk door ecologisch schoonmaakmiddel

In 1991 was voor Ferry Samuels (46) de maat vol. Bij zijn werkgever, een reinigingsmiddelenfabrikant, deed de chemicus al jaren onderzoek naar natuurlijke grondstoffen. Hij had hoogwaardige alternatieven gevonden voor schadelijke stoffen die toen nog breed werden toegepast. “Maar omdat de prijzen voor die grondstoffen iets hoger waren, wilde mijn werkgever er niet aan.”

Samuels kon er “ethisch niet mee verder”. Hij nam ontslag en begon, samen met zijn vriend Henk van Straaten, voor zichzelf. Eco-Point ging reinigingsmiddelen maken die biologisch afbreekbaar waren, waarvoor zoveel mogelijk hernieuwbare grondstoffen werden gebruikt en die veilig waren voor de mens.

Sinaasappelschillen
“Natuurlijk was het een risico”, vertelt de directeur-eigenaar van de huidige multinational. “Maar we hadden ontzettend veel vertrouwen in onze filosofie en producten. Daarbij was de combinatie van Henk en mij ideaal: ik had de inhoudelijke chemische kennis, Henk was een commercieel talent; die kon alles verkopen.” Eco-Point was vanaf dag één succesvol.

Het bedrijf had ook de tijdgeest mee. Het milieubewustzijn was in opkomst. “We hadden het gat in de ozonlaag, mensen maakten zich zorgen. Landen sloten convenanten om bepaalde stoffen te verbieden. En daar kwamen wij met een product als Biosol, een ontvetter gemaakt van olie uit sinaasappelschillen. Ons product had precies dezelfde ontvettende eigenschappen als andere, schadelijke middelen. Alleen was Biosol volledig afbreekbaar en veilig. En je had er ook nog eens minder van nodig. We werden binnengehaald als apostelen die het nieuwe geloof kwamen brengen.”

Moeilijke start
Om te kunnen beginnen, leenden de ondernemers 40.000 gulden van een bevriende relatie. Een jaar later betaalden ze dat bedrag terug. Pas toen was een bank bereid hun een lening te verstrekken. “Financieel was de start heel, heel moeilijk”, herinnert Samuels zich. “We betaalden onszelf minder dan het minimumloon.” Maar het ging snel beter. “Na een jaar zaten we op het minimum, na vier jaar hadden we weer de salarissen die we eerder bij onze bazen hadden verdiend.” Als Samuels het bedrijf nu verkocht, zou hij naar eigen zeggen nooit meer hoeven werken.

Na vier jaar begon Eco-Point een eigen organisatie in België en Engeland, kort daarna volgde Duitsland. “In de hele wereld wordt schoongemaakt”, onderbouwt Samuels nuchter. Verder heeft het bedrijf inmiddels agentschappen in het Midden-Oosten, Scandinavië, Italië, Frankrijk en Korea. Landen als Polen en Roemenië moeten daar de komende jaren bij komen.

Huis op Bali
Eco-Point heeft in Nederland tal van grote klanten. Zoals het Rotterdamse vervoerbedrijf RET, dat onder meer schoonmaakmiddel afneemt om graffiti van metro’s te verwijderen. Maar ook KLM, de NS en Corus zijn klant.

Samuels ziet de toekomst zonnig in. “2007 wordt weer een topjaar”, voorspelt hij.
Is zijn persoonlijke levensstijl door het succes van Eco-Point eigenlijk veranderd? “Als jongen droomde ik er altijd van een Porsche te bezitten. Die droom heb ik kunnen verwezenlijken”, zegt de ondernemer voorzichtig. Daarnaast heeft Samuels een huis op Bali, waar hij een paar keer per jaar - klimaatneutraal - naartoe vliegt. “Want de p’s van people en planet zijn belangrijk voor mij, maar die van profit en ook die van pleasure verlies ik nooit uit het oog.”

  • Ondernemer: Ferry Samuels (46)
  • Bedrijf: Eco-Point
  • Producten: Biologisch afbreekbare reinigingsmiddelen
  • Aantal medewerkers: 40 in Nederland, 30 in andere landen
  • Omzet in 2006: 6 miljoen euro

Gepubliceerd in Ondernemen!, opinieblad van MKB-Nederland, november 2007

Beantwoorden

  • Adressen van webpagina's en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Toegestane HTML-tags: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Regels en paragrafen worden automatisch gesplitst.
  • Images can be added to this post.

Meer informatie over formaatmogelijkheden

Naar een wereld zonder afval

Wiegtotwieg.nl is een website over duurzame producten. De titel is ontleend aan het boek Cradle to cradle. Daarin wordt een wereld zonder afval beschreven. Zo’n wereld is mogelijk als we maar slim ontwerpen! Meer lezen