Het duurzame succes van Ruud Koornstra

Duurzaamheid een belemmerende factor bij het ondernemen? Welnee, je kunt er schatrijk mee worden! Duurzaam ondernemer Ruud Koornstra vertelt zijn succesverhaal.

Hij heeft een heel snelle auto, een tweede huis op Bonaire, zijn kinderen douchen zo lang als ze willen en hebben computers en flatscreen-tv’s in hun huis, dat binnenkort alleen op zonne-energie draait. Duurzaamheid, weet Ruud Koornstra, staat voor veel mensen nog steeds gelijk aan minder, aan: zet de kachel laag en trek een trui aan. Voor hem niet. “Duurzaamheid is voor mij handelen vanuit overvloed.” Want duurzaam ondernemen biedt oneindig veel kansen, voor een betere wereld én voor de ondernemer. Dat heeft hij de afgelopen jaren als geen ander ontdekt.

Ruud Koornstra (42) verdiende zijn eerste grote geld als tv-producent; samen met jeugdvriend Friedwart Barfod produceerde hij programma’s als Lingo en Villa Felderhof. Toen het bedrijf in 2000 werd verkocht, was hij in één klap multimiljonair. “Daar zat ik, 36 jaar, een heleboel geld op de bank, werkloos.” Het maakte hem geen vrolijker mens. Sterker: toen hij met zijn pas aangeschafte BMW - de duurste auto die hij kon vinden - de garage uit reed, voelde hij zich doodongelukkig. “Ik ben langs de A28 gestopt, heb mijn oude kompaan gebeld en gevraagd: wat gaan wij met de rest van ons leven doen?”

Willy Wortel-achtige werkplaats
De vrienden keken om zich heen, constateerden dat het een zootje is in de wereld en besloten daar iets aan te veranderen. Samen met een derde vriend, Frans Otten, begonnen ze Tendris, een ‘initiëringsmaatschappij’ voor duurzame producten. “Ons idee was geld te verdienen door goed te zijn voor mens, natuur en milieu.” Tendris zette een “Willy Wortel-achtige werkplaats” neer, waar een bevriende ingenieur revolutionaire apparaten ontwikkelde. Zoals een brandstofbespaarder waarmee een auto 30 procent zuiniger gaat rijden. De conservatieve industrie bleek er geen boodschap aan te hebben. “Toen realiseerden we ons dat we bij de eindgebruiker moesten zijn. Die zou wél de waarde inzien van dingen die duurzamer én goedkoper zijn.”

De doorbraak kwam met de liberalisering van de energiemarkt. “Wij zijn onder de naam Durion groene stroom gaan aanbieden voor minder geld dan grijze; voor het eerst in de geschiedenis werden consumenten beloond voor een duurzame aankoop.” Hoe dat kon? Onder meer doordat Durion geen miljoenen besteedde aan advertentiecampagnes, en vanaf het begin efficiënt was opgezet. “We deden alles via telefonische verkoop, we hadden 1.200 man in callcenters. In twee weken konden we de hele provincie Zeeland bereiken.” Het leverde in één jaar 200.000 klanten op. En toen de onderneming in 2005 werd verkocht aan een Engels energiebedrijf, stonden er opnieuw vele miljoenen euro’s op de bank. Geld dat werd geïnvesteerd in andere duurzame projecten.

Hummer op biodiesel
Nieuwe successen boekt Tendris inmiddels met de VisaGreencard - de creditcard die de CO2-uitstoot van aankopen compenseert - en de superzuinige Pharox-lamp. En er zijn meer plannen. “We hebben een technologie ontwikkeld waardoor je 50 procent meer energie uit een zonnepaneel kunt halen”, vertelt Koornstra. Dat moet leiden tot sexy producten als de Solar Speedboat en een hybride Hummer - op zonne-energie en biodiesel - die 1 op 50 rijdt. En zo kan Koornstra doorgaan. “Duurzaam ondernemen is een manier van kijken”, zegt hij. “Als je doorhebt hoe dat tot een betere wereld kan leiden, zie je steeds meer mogelijkheden.”

  • Ondernemer: Ruud Koornstra (42)
  • Bedrijf:Tendris Holding BV
  • Activiteiten: duurzame producten ontwikkelen
  • Aantal medewerkers: 40 in Nederland, 15 in de VS
  • Omzet in 2006: 25 miljoen euro

Gepubliceerd in Ondernemen!, opinieblad van MKB-Nederland, november 2007

Beantwoorden

  • Adressen van webpagina's en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Toegestane HTML-tags: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Regels en paragrafen worden automatisch gesplitst.
  • Images can be added to this post.

Meer informatie over formaatmogelijkheden

Naar een wereld zonder afval

Wiegtotwieg.nl is een website over duurzame producten. De titel is ontleend aan het boek Cradle to cradle. Daarin wordt een wereld zonder afval beschreven. Zo’n wereld is mogelijk als we maar slim ontwerpen! Meer lezen