Kraanwater, dé dorstlesser van 2010

Een aantrekkelijk en milieuvriendelijk flesje dat je kunt vullen en hervullen met kraanwater. Dat is het beoogde resultaat van een ontwerpwedstrijd die is uitgeschreven door Harlem Legacy, een samenwerkingsverband van creatieve eenpitters in Haarlem.

Merijn Everaarts ergert zich er mateloos aan: al die plastic flesjes met bronwater, die je overal kunt kopen. Die heel erg handig zijn in het gebruik, maar die, eenmaal leeg, worden weggegooid zodat ze hun niet geringe bijdrage kunnen gaan leveren aan het mondiale afvalprobleem. En dat terwijl het schoonste en lekkerste water in Nederland gewoon uit de kraan komt. Zo goed als gratis.

Idioot
Dus toen het jonge creatief bolwerk Harlem Legacy, waarvan Everaarts deel uitmaakt, een actie zocht om zichzelf mee te promoten, wist hij wel een onderwerp: kraanwater neerzetten als dé dorstlesser van 2010. Op 1 januari ging de multimediale campagne van start. Met een website, filmpjes, straatacties, een wedstrijd en een naam: De Dopper. Alles met de bedoeling om het drinken van kraanwater hip te maken. En om de veelzijdigheid van Harlem Legacy te laten zien. Dat het onderwerp in de duurzame hoek zit, is toeval. De creatieven (media, communicatie, grafisch ontwerp) begeven zich niet specifiek op dat vlak.

Toch komt de actie wel degelijk uit het hart. "Het is toch idioot dat je voor 1,50 op het station een halve liter water in een plastic flesje koopt, terwijl je voor datzelfde geld duizend liter uit de kraan zou kunnen tappen", zegt Everaarts. "En terwijl we weten dat dat plastic erg milieubelastend is, dat er in de Stille Oceaan een berg plastic ronddrijft zo groot als Spanje en Frankrijk bij elkaar." Toch koopt ook hij zelf wel eens een flesje water. "Uit gemak. En er is op dit moment geen alternatief."

Daar moet de campagne van Harlem Legacy verandering in brengen. "We zijn op zoek naar een milieuvriendelijk flesje dat mooi is, makkelijk schoon te maken en dat net zo lekker drinkt als het Spa-flesje dat iedereen kent." Dat is niet eenvoudig, weet Everaarts, zelf evenementenorganisator. "Het Spa-flesje is magisch qua vorm, afmeting en dop – je grijpt er bijna automatisch naar."

Simavi
Biologisch afbreekbaar materiaal zou mooi zijn, vindt de bedenker. "Er bestaan bijvoorbeeld al flessen van karton, met een binnenlaag van rijstpapier. Maar die slaan niet aan. Je gevoel zegt toch dat water in een doorzichtig flesje moet zitten. Die kartonnen flessen drinken ook niet zo lekker." Het liefst zou Everaarts een cradle-to-cradle-ontwerp willen.

Eind januari hoopt Harlem Legacy de eerste ontwerpen gereed te hebben. Daarna moet nog een producent voor de flesjes worden gevonden. Of het allemaal gaat lukken, is nog verre van zeker. "We moeten wel een fabrikant vinden die er brood in ziet." Ook valt het aantal inzendingen tot nu toe nog een beetje tegen. Op de site van De Dopper zijn nu drie ontwerpen te zien. Op het oog zijn het alleen ontwerpen voor het logo van het kraanwaterflesje, niet voor het flesje zelf.

Als het ervan komt inderdaad een nieuw flesje op de markt te brengen, hoeft Harlem Legacy er niets aan te verdienen. De flesjes moeten worden verkocht tegen kostprijs. "We doen er alleen iets bovenop voor Simavi. Die stichting zet zich in voor schoon drinkwater in de armste landen op de wereld.

Ook gepubliceerd op www.duurzaamnieuws.nl op 12 januari 2010

Beantwoorden

  • Adressen van webpagina's en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Toegestane HTML-tags: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Regels en paragrafen worden automatisch gesplitst.
  • Images can be added to this post.

Meer informatie over formaatmogelijkheden

Naar een wereld zonder afval

Wiegtotwieg.nl is een website over duurzame producten. De titel is ontleend aan het boek Cradle to cradle. Daarin wordt een wereld zonder afval beschreven. Zo’n wereld is mogelijk als we maar slim ontwerpen! Meer lezen