Rijden, rijden, rijden – maar dan anders

In de toekomst rijden we allemaal elektrisch. Of met een zonnepaneel op ons dak. Of op een andere manier heel schoon en heel zuinig. Dat beeld kwam afgelopen week naar voren op de vakbeurs Ecomobiel in Rotterdam. Mobiliteit zelf stond niet ter discussie. Rijden, rijden, rijden blijft het devies.

In de Cruise Terminal vlak aan de Maas struikelde je afgelopen dinsdag en woensdag over de scooters, busjes, wagentjes, karretjes, fietsen en auto's. Meer dan tachtig bedrijven en bedrijfjes toonden op de beursvloer van Ecomobiel 2009 hun vinding op het gebied van duurzame mobiliteit.

Zeppelin
Er was - uiteraard - heel veel elektrisch vervoer. Zoals de elektrische Tuk Tuk, de elektrische Solex en de elektrische Mini Truck van DFM – stuk voor stuk aangeprezen als uitermate geschikt voor korte ritten in de stad. Afvalverwerker Van Gansewinkel presenteerde zijn elektrische vuilniswagen en in de hal vloog ook een elektrische zeppelin rond.

Bij een aantal stands werden producten gepresenteerd die welbeschouwd niets met duurzaamheid te maken hebben. Zoals de E-bike van scooterhandelaar AGM, een snorfiets die volgens de standhouder erg handig is voor op de camping. Of de 'electric fantastic'-fiets die 'trapondersteuning' biedt, waardoor je volgens de flyer geen last meer hebt van zweten door inspanning.

Ook op het gebied van zonne-energie waren er de nodige vindingen. Jan van Haaren uit Maashees stond op de beurs met de Solarolar, een soort golfkarretje op zonne-energie. Met zijn onderneming Soios richt Van Haaren zich op de markt van parkeertreintjes. "Je parkeert je auto aan de rand van de stad. Vervolgens word je met het treintje op zonne-energie naar het centrum gebracht", legde de ondernemer uit. Nijmegen heeft inmiddels zo'n parkeertreintje rijden. In Maastricht doet een Solarolar dienst als toeristentreintje.

Ludiek
Ludieke vindingen bood Ecomobiel ook. Zoals het initiatief van de Belgische vereniging Myoto om liften weer populair te maken. "Een van de bezwaren tegen liften is altijd onveiligheid", lichtte Steve Ghijsselings toe. Daar heeft Myoto iets op bedacht: "Op het moment dat je in een auto stapt, stuur je een sms'je met het kenteken naar Myoto. Zo ben je traceerbaar." Myoto heeft in België inmiddels vijfhonderd leden en wil ook in Nederland van start.

Op de beurs werd dinsdagmiddag de Young Innovator Award uitgereikt. Die prijs – 5.000 euro – ging naar Ephicas, een spin-off van de TU Delft. Ephicas, eerder dit jaar al winnaar van het MKB Energie Idee 2009, maakt aerodynamische panelen die onderaan een oplegger kunnen worden gemonteerd. "Met zo'n paneel gaat een vrachtwagen 5 tot 10 procent zuiniger rijden", aldus chief executive officer Hessel Jongebreur.

Niet nodig
Ecomobiel 2009 toonde overtuigend aan dat er ontzettend veel mogelijkheden zijn om vervoer een veel schonere aangelegenheid te maken. Toch beantwoordde de beurs lang niet alle vragen over duurzame mobiliteit. De vraag of vervoer wel altijd noodzakelijk is, kwam nadrukkelijk niet aan de orde. Terwijl in een werkelijk duurzame samenleving veel vervoer helemaal niet nodig zou zijn. Eenvoudigweg omdat mensen dan niet honderd kilometer van hun werk zouden wonen. En omdat de appels dan uit de buurt zouden komen, in plaats van uit Nieuw-Zeeland.

Ook gepubliceerd op www.duurzaamnieuws.nl op 27 september 2009

Beantwoorden

  • Adressen van webpagina's en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Toegestane HTML-tags: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Regels en paragrafen worden automatisch gesplitst.
  • Images can be added to this post.

Meer informatie over formaatmogelijkheden

Naar een wereld zonder afval

Wiegtotwieg.nl is een website over duurzame producten. De titel is ontleend aan het boek Cradle to cradle. Daarin wordt een wereld zonder afval beschreven. Zo’n wereld is mogelijk als we maar slim ontwerpen! Meer lezen